ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. ŚWIĘTEJ JADWIGI KRÓLOWEJ W ŻEGOCINIE - AKTUALNOŚCI

WYCIECZKA NA WĘGRY 19-23.II.2007
RELACJA MGR AGATY PŁAWECKIEJ

Wycieczka na Węgry. Wycieczka na Węgry.

Poniedziałek 19 lutego 2007 r.
    O godzinie pierwszej po północy wyjechaliśmy z Żegociny i już około godziny jedenastej zmęczeni, ale szczęśliwi po bezpiecznej podróży, znaleźliśmy się w Budapeszcie. Przed szkołą powitał nas polski ksiądz (misjonarz z Rzeszowa) oraz nauczycielka języka angielskiego, p. Fruzcina Balogh. Zaproszono nas do auli, gdzie młodzież została serdecznie podjęta przez stronę goszcząca. Każdy z żegocińskich uczniów poznał swego gospodarza. Była okazja do sprawdzenia swoich umiejętności językowych. Młodzież rozmawiała ze sobą w j. angielskim i niemieckim.
     Następnie zaproszono nas na obiad do szkolnej stołówki, a po posiłku zwiedzaliśmy piękny zabytkowy kościół pw. Św. Macieja i dziedziniec starego zamku królewskiego w Budapeszcie. Wzruszeni wędrowaliśmy szlakiem naszej Patronki Świętej Jadwigi, podziwialiśmy wspaniałe widoki ze wzgórza zamkowego. Młodzież węgierska towarzyszyła nam w czasie zwiedzania. Około 15-ej w auli szkolnej rozpoczęły się dwugodzinne zabawy integracyjne. O 17.OO młodzież udała się na nocleg do domów gospodarzy.

Wtorek 20 lutego
   Od godz. 9.00 do 13.00 zwiedzaliśmy wystawę interaktywną w Budapeszcie Jovöhaza . Była to okazja do spędzenia czasu w sposób naukowo - rekreacyjny. Oglądaliśmy wiele ciekawych zjawisk z różnych dziedzin nauki.
O 14.00 zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce, a następnie zwiedzaliśmy Budapeszt. Młodzież zobaczyła wiele cennych zabytków związanych z historią państwa węgierskiego. Wśród nich monumentalną katedrę świętego Istvána (Stefana) - pierwszego króla Węgier, który otrzymał od papieża koronę (pierwotnie przeznaczoną dla Bolesława Chrobrego). W ten sposób naród węgierski został schrystianizowany. Korona to także symbol polsko-węgierskiej przyjaźni. Nie poróżniła ona władców, lecz utwierdziła w życzliwości. Według legendy jedyny syn Istvána i następca tronu węgierskiego Imre (Emeryk) zginął w drodze powrotnej z Polski z Gór Świętokrzyskich, gdzie przywiózł relikwie krzyża świętego. Zrozpaczony ojciec symbolicznie oddał koronę Matce Bożej ogłaszając ją Królową Węgier. Mogliśmy oglądać tę największą pamiątkę narodu węgierskiego w Parlamencie. O 17.00 młodzież goszcząca zabrała spod Parlamentu naszych uczniów do swoich domów.

Środa 21 lutego
    Całodniowa wycieczka do Egeru, gdzie w podziemiach tamtejszego romantycznego, kamiennego zamku zwiedzaliśmy zbrojownię. Bardzo osobistym i głębokim przeżyciem dla wszystkich była wizyta w kościele św. Antoniego w Egerze, gdzie znajdują się relikwie trzech świętych kobiet, których losy splotły się z historią Polskich i Węgier: św. Kingi (pochowanej w Starym Sączu), córki króla węgierskiego Beli IV, jej siostry Jolanty oraz świętej Jadwigi Andegaweńskiej - córki króla Ludwika Wielkiego i Elżbiety Bośniaczki. Przy relikwiarzu z radością zwróciliśmy uwagę na dużą kopię obrazu kanonizacyjnego Naszej Patronki wykonanego przez Piotra Moskala i wystawę, poświęconą obronie życia od poczęcia. Był to wózek niemowlęcy, w którym zamiast dziecka były wbite małe drewniane krzyżyki. Wstrząsający był to widok. Na Węgrzech niestety aborcja jest legalna. Na siedem poczęć aż sześcioro dzieci się uśmierca. Sam naród sieje ogromne spustoszenie wśród swoich obywateli. Wystawa była takim błaganiem, tych ludzi, którzy rozumieją problem o opamiętanie! Była prośbą do Boga przez wstawiennictwo Jadwigi - patronki matek oczekujących potomstwa, by ten tragiczny stan rzeczy zmienić.

Czwartek 22 lutego
    O godzinie 8.00 aż do południa na auli szkolnej odbyła się prezentacja Naszej Szkoły. Na podstawie płyt CD i DVD p. Sutor opowiedziała o naszej szkole i gminie, przedstawiła wizję i misję Naszej szkoły, przybliżyła okolicę. Dzieci śpiewały nasze regionalne piosenki i tańczyły poloneza oraz taniec dowolny. Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie węgierscy byli zachwyceni! Pani dyrektor tamtej szkoły poprosiła, by na dużej przerwie młodzież żegocińska odtańczyła taniec dla całej społeczności szkoły i nauczyła śpiewać piosenkę "Hej, tam gdzieś...". Byłam dumna z naszych uczniów, wspaniale reprezentowali szkołę i gminę, pokazali, że są młodzieżą, która ma talenty i je rozwija, której się chce angażować. Po obiedzie oglądaliśmy film w anglojęzycznej wersji językowej poświęcony krwawym wydarzeniom na Węgrzech w październiku 1956 roku.
     Wieczorem zaproszono nas do szkoły, gdzie specjalnie wynajęty Zespół Folklorystyczny grał dla nas węgierskie piosenki i pod okiem instruktora uczyliśmy się tańczyć. Podczas tego wieczorku odbyło się także pożegnanie. Mimo krótkiego pobytu nawiązała się nić przyjaźni i łzom nie było końca. Około 21 młodzież rozeszła się do domów.

Piątek 23 lutego
    O godzinie 8 spotkaliśmy się przed szkołą. Naprawdę wzruszający był widok uczniów z węgierskiej szkoły, którzy pomagali nieść wielkie bagaże naszych dzieci do autobusu. Przed odjazdem zwiedzaliśmy Budapeszt, a około godziny 12 wyruszyliśmy w drogę powrotną do Żegociny. Zegnali nas nauczyciele i uczniowie węgierskiej szkoły. Droga upłynęła nam szybko. Śpiewaliśmy piosenki, graliśmy na gitarach. Odbyło się rozstrzygnięcie konkursu pt. "Szlakiem św. Jadwigi Królowej", który polegał na wymienieniu miejsc związanych z naszą Patronką na Węgrzech, który wygrała Małgosia Bielak.
    Około 20. 30 zamęczeni, pełni wspomnień i szczęśliwi dotarliśmy szczęśliwie przed naszą szkołę, gdzie powitali nas rodzice oraz Pani Dyrektor Danuta Pączek.